Opera Buffa  Napoli 1797 - 1750
  
  
 Lo Masillo, Napoli, Camillo Cavallo, 1712
 a cura di Stefania Napolitano
 
 
 
paratesto ATTO PRIMO ATTO SECONDO ATTO TERZO Apparato
 
 ATTO I
 
 SCENA I
 
 MASILLO, ch’aggiusta la barracca, e M. AMBROGIO, ch’apre la bottega del Caffè.
 
 MASILLO
 Mpastammo sta farina:
 Sbrigammoce, ch’è tardo:
 Pocca mo’ vedarrammo priesto priesto
 A l’addore venire ssi gagliune,
5E fare a secozzune,
 Pe magnare polenta stammatina.
 Damme no po’ de lardo:
 Miette fuoco a sto riesto.
 O bene mio ch’addore,
10Che danno ste saucicce, Compa’ Meo;
 Se nne pò torna cierto
 N’arrusto de feletto, e de lacierto.
 
    Ponno da morte nvita
 No muorto sorzetà,
15Tanto so’ bone.
    È cosa saporita:
 Venga chi vo’ scialà,
 C’ha sfazione.
 
 AMBROGIO
 Masillo mio buon giorno.
 MASILLO
20Bonnì, bonnì si Ambruoso.
 AMBROGIO
 Molto per tempo, amico.
 MASILLO
 Saccio lo mutto antico,
 Che n’ommo, ch’è solliceto non pote
 Ire de facce a la pezzentaria:
25Mperzò potronaria,
 No mm’è piaciuta maje;
 E tu meglio de me cierto lo saje.
 AMBROGIO
 È vero, ed io ne godo;
 Ed il tuo gran giudizio ammiro, e lodo.
 
 SCENA II
 
 LILLO Cotrufo Iodece a Contratto, e li stisse.
 
 LILLO
 
30   Pe deggerire
 Le fremme mpietto;
 Vorria pegliare
 Non saccio che.
 
 AMBROGIO
 Caldo caldo pigliatelo il Caffè.
 
 LILLO
 
35   Te nne vuo’ ire
 Ca si no jetto
 Mo’ lo magnare,
 E quanto nc’è.
 
 MASILLO
 Pigliate no scagliuozzo, o Segnore.
 LILLO
40Non saccio che Caffè mme vaje trovanno.
 Chiù de tuesseco è amaro;
 Ll’aggia chi voglia, ch’io no ll’aggio a caro.
 AMBROGIO
 È bevanda gradita;
 E ti sa dar la vita.
 LILLO
45Mme farria vommecare li stentine.
 AMBROGIO
 È cosa forestiera, e tu la sprezzi?
 Non sarai tu perdio Napoletano.
 LILLO
 So’ de Napole nato a ssa Doana.
 So’ Ghiodece a contratto: e co la pena,
50Sacci’acconcià quatt’ova a no pejatto.
 Mme chiammo lo Si Lillo;
 Mme canosce Masillo.
 MASILLO
 Viene paglietta mio:
 Accostate cca sotta;
55Ca puoje co poco spicce
 Farete na panzata de saucicce.
 LILLO
 Cierto lo boglio fare;
 E sso Caffè lassare a chi lo bole.
 AMBROGIO
 Dunque non è più vero,
60Che volevi la flemma digerire?
 LILLO
 E ca non saje che dire.
 MASILLO
 Non perdimmo chiù tiempo,
 Curre si vuoje scialare.
 LILLO
 Eccome ccane.
 MASILLO
                              A magnare, a magnare
 AMBROGIO
65(Mangia fin tanto che potrai scoppiare. (Mente Masillo dà da mangiare a Lillo.)
 Sono stato sollecito ad aprire
 Più per veder Prudenza,
 Che per vender la roba di bottega;
 Or ve’ s’Amore avea poco che fare
70A farmi innamorare
 D’una Vedova ingrata,
 Che del mio mal si ride, o non mi guata.
 
    Sprezzami pur tiranna,
 Che ’l core innamorato
75Mai sempre t’amerà
 Fido, e costante.
    La pena che m’affanna
 Mi tiene sconsolato;
 Ma troverà pietà
80Chi serve amante.) (e se n’entra.)
 
 MASILLO
 Che te pare si Iodece a contratto:
 Non te va dint’ l’ossa ssa cardata?
 Ma da po che tu aie vippeto, che magne.
 E comme so’ storduto!
85Addo si’, nzallanuto?
 Zompa co quatto rana a la taverna:
 Fatte dà na garrafa d’amarena:
 Dillo da parte mia a Iacuaniello;
 Di’ ca serve pe mme; sta ncellevriello.
 LILLO
90Che te sia beneditto quanto latte
 Te dette mamma toia; mme faie scialare.
 MASILLO
 Magna, ca po se penza de pagare.
 Dimme si te piace ssa sauciccia?
 N’è cosa da Segnore;
95E mme ne pagarraie schitto l’addore.
 LILLO
 
 La sauciccia è na gran cosa,
 Quann’è fresca, ed è addorosa.
 
 MASILLO
 
 Quann’è cauda, animalone.
 
 LILLO
 
 No mme siente: si’ n’anchione.
 
 MASILLO - LILLO
 
100No nne saie nveretà.
 
 LILLO
 
 Te la pappe a poco a poco.
 
 MASILLO
 
 Quann’è sciuta da lo fuoco.
 
 LILLO - MASILLO
 
 E te siente addecreà.
 
 MASILLO
 È benuto lo vino a tiempo a tiempo.
105Sciaqqua, ch’è auto chesso che guarnacca.
 LILLO
 A la salute toia.
 MASILLO
                               Prode te faccia.
 Scioscia, ch’è cosa degna.
 E che fitta che fa lo gioja mio.
 Sciala Si Lillo, videne lo funno.
110No nn’è proprio azzellente.
 LILLO
 È doce nveretate; ed è razzente.
 Ma che t’aggio da dà, si mme vuo’ bene?
 MASILLO
 Chello che par’a ttene.
 LILLO
 Ma puro: di’ che mporta?
 MASILLO
115So cinco de sauciccie: e te se danno
 Propeto ncapetania.
 Nn’aie duie de pane, e quatto de scagliuozze:
 Quatto de lagremosa:
 L’abbaco è bella cosa;
120Che fanno ntutto ntutto
 Quindece rana.
 LILLO
                               Buono.
 Ma no mme trovo ncuollo
 Manco no cavalluccio.
 MASILLO
 Io faccio ca pazzie.
125Cca non se fa credenza.
 LILLO
 Pe mo’ n’aggio na maglia:
 Aspettame no poco, ca mo’ vao
 Faccio no contrattiello, torno, e pao.
 MASILLO
 Non saccio che contratto vaie trovanno.
130No la facimmo longa:
 Paga, priesto, no cchiune.
 LILLO
 Tu vuo’ fa costiune.
 A n’ommo comm’a me, no cappa negra,
 Che te pote servire
135A mill’accasejune,
 Fare sta scortesia?
 MASILLO
 Si na vota te chiammo, arrasso sia,
 Te pagarraggio ncoppa.
 LILLO
 Ma i’ ch’aggio da fare,
140Si n’aggio no cavallo pe pagare?
 MASILLO
 Lassa ssa cappetella.
 LILLO
 Ah gioja mia; e che parlà che faje.
 Pozz’ì a la Curia senza farraiuolo?
 Senza la cappa n’ommo comm’a mmene!
 MASILLO
145E truffato vogli’essere da tene?
 LILLO
 Avierte comme parle,
 Ca so’ n’ommo norato.
 MASILLO
 E paga bello mio mo’ ch’aje magnato.
 LILLO
 Leva le mano: testemmonia vosta.
 MASILLO
150Pisceme mo l’aruta.
 
 SCENA III
 
 PORDENZIA da la casa, e li stisse.
 
 PORDENZIA
 Che d’è, ched è ssa baja?
 MASILLO
 S’ha magnato sso gioja quant’i’ aveva
 E mo’ me dice, ca non ha denare.
 LILLO
 Ma no ntaggio negato de pagare.
 MASILLO
155Via su: vatte sbriganno
 Stutammo sto lucigno.
 LILLO
 Pe mo’ n’aggio na maglia, t’aggio ditto.
 PORDENZIA
 Agge pacienzia; aspetta,
 Ca te dà sfazione.
 MASILLO
160Pacienzia nn’aggio si mme dà lo pigno.
 LILLO
 No nn’aggio che te dare.
 PORDENZIA
 Orassù piglia cca:
 Te vasta sta rezzola?
 MASILLO
 Mme vasta cierto: ma mme daje parola,
165De pagare pe isso?
 PORDENZIA
 Eccome cca: non dobetà Masillo.
 MASILLO
 Io non parlo pe tte, parlo pe Lillo. (E se ne trase.)
 LILLO
 Pordenzia, mm’aje legato.
 PORDENZIA
 No nc’è de cchè, Sio Lillo.
170Tune mm’aje ncatenata;
 Pe te Lillo chest’arma è sbentorata.
 LILLO
 Comme? che t’aggio fatto?
 PORDENZIA
 Vi’ comme faje Zi Meo.
 LILLO
 Io cierto no nte ntenno,
175Ched’aje? che passe? addove aggio da jre?
 PORDENZIA
 Ah Lillo, Lillo, tu mme faje morire.
 LILLO
 Tu te lamiente a tuorto.
 
 SCENA IV
 
 RITA da la fenesta, e li stisse.
 
 RITA
 (Ancora sta cca Mamma.)
 PORDENZIA
 Mo’ te lo dico: sacce ca la sciamma,
180Che mm’abbruscia sto core,
 Non se pò sopportà.
 RITA
 (Mara mene, e che sento!)
 LILLO
 E non se pò sapè che guaje tu passe?
 PORDENZIA
 Gnorsì: ma si tu vuoje,
185Tu sapere lo puoje.
 LILLO
 
    Parla, spapura,
 Dimme ched’aje;
 Si nce so’ guaje,
 So’ cca pe tte.
190   Si n’aje denare,
 Non dobetare,
 N’avè appaura
 Fidat’a mme.
 
 PORDENZIA
 Ora Lillo de st’arma:
195Si’ tu chillo che puoje
 Contentare sto core ascevoluto;
 Che pe l’ammore tujo spanteca, è ghiuto.
 LILLO
 (Secotejammo a fare lo storduto.)
 Io non te saccio ntennere che dice.
200T’abbesogna caccosa, t’aggio ditto?
 Parla, ca si’ servuta,
 Si m’avesse da venne sta cammisa.
 RITA
 (Che mamma e bona sia squartata, e accisa.)
 PORDENZIA
 
 Lillo mio pe caretà
205A Pordenzia che patesce,
 Che speresce,
 No defrisco dalle tu. (E se nne va.)
 
 RITA
 
 Mo’ lo siente, e nne vvoje cchiù.
 
 LILLO
 
 Io de te aggio piatà:
210Ma che buoje, dimmello su. (E se nne va)
 
 RITA
 
 (Vi che ghjoja è chesta, sciù.)
 
 Tiene speranza Rita
 Ca mammata sto mese te mmarita:
 E cca n’ommo de penna te vo’ dare,
215No famuso Notare;
 S’essa pensa pe essa, e non pe ttene.
 Nce vo’ pacienzia, e zitto:
 E bedere, e crepare;
 E de lo nguadio mio no nne parlare.
 
220   So’ nata
 Sbentorata:
 Pe mme
 No ncè
 Piatà,
225Pacienzia nce vo’.
    Ammore,
 Chisto core.
 Lo vide comme sta;
 Forniscela tu mo’.
 
 SCENA V
 
 Nota’ LUCCIO, e RITA primmo da la fenesta.
 
 LUCCIO
230Un quanco mi trattengo (da dinto.)
 Priesto priesto, e mo’ vengo.
 RITA
 Sento parlare lo Notare mio.
 LUCCIO
 A rivederci, addio:
 Quanti taccoli c’aggio: (esce.)
235Sopportar più non posso,
 Che dolce dolce m’han zucato un’osso.
 RITA
 Zì zì?
 LUCCIO
              Chi chiamma?
 RITA
                                           Songo io, bonnì.
 LUCCIO
 Come deggio fo a lei profunno inchino.
 RITA
 Non servono ste cose cchiù co mmico.
 LUCCIO
240Comme commana lei. (Oimè che ntrico.)
 RITA
 Accostateve ccane.
 LUCCIO
                                    Ecco m’accosto.
 (Uh che brutto malanno.)
 RITA
 A te schitto penzanno,
 Arrepuoso non trovo; e te nne staje?
 LUCCIO
245Songo tanta li guaie,
 Che ’l mio mestier m’apporta;
 Che ’l vivere m’accorta.
 RITA
 Che serve sso parlà, non saccio comme.
 Si Luccio, gioja mia,
250Parlate che ve ntenna.
 LUCCIO
 Così conviene ad un Notar di penna.
 RITA
 A Rita che pe te spanteca, e more,
 Penzare dovarisse.
 LUCCIO
 L’auto giorno tel disse,
255Che ciò non può succedere;
 E vostra Signoria no lo bo’ credere.
 RITA
 Vi’ comme ll’aje stampata ssa boscia
 LUCCIO
 Non mi dite accossì Signora mia:
 Pocca tu mm’aie chiavata
260A questo cor na frezza;
 Che mi fa indebolì.
 RITA
                                      Che bella pezza.
 LUCCIO
 Comme, comme, che dite?
 RITA
 Ca si fosse accossì,
 Cierto te vedarria sempe da cca.
 LUCCIO
265Ma mammeta non vole in verità.
 RITA
 Che mamma vaje decenno.
 Aspettame no poco, ca mo’ scenno. (e se nne trase pe scennere.)
 LUCCIO
 Non saccio che mme fare cchiù con questa
 Ll’aggio mprommesso, è bero.
270Ma che nce pozzo fare,
 Si la Sia Nora, chesta Fiorentina
 Di questo core fa justo tonnina.
 Essa mm’ha puosto questa lengua in bocca.
 Mme fa parlà toscano,
275Pe girele cchiù a bierzo, e azzò me ntenna.
 Me corresponne, ed amma
 E dice che pe mme si coce, e infiamma.
 Ora penzammo a dà parole a chesta.
 Seguiteggiammo a dir che la sua Mamma
280L’altr’jeri m’ordinò con voce espressa
 Che non pensi più a essa.
 
    Ll’aggio ditto, ed è ben fatto
 Farle gliottere sta nnorchia.
    S’essa ncoccia, piatto piatto
285Nce lo dico; e se non sporchia.
 
 RITA
 Addonca Nota’ Luccio,
 Non vole mamma mia
 LUCCIO
 Signora sì, che mi dicette un giorno
 E non ti pigli scorno,
290Figliema zanneggiare?
 Non se pò segnore cchiù sopportare.
 S’un’altra volta schitto
 Tu passerai per quinci,
 Perderò la pacienza;
295E ti farrò beder chi sia Pordenza.
 RITA
 Aimmene, aimmè lo core:
 Movitev’a piatà d’una che more. (s’abbannona mbraccia de Luccio.)
 LUCCIO
 Ched’è? che t’è socciesso? è indeboluta.
 Va la trova; è già ghiuta.
 
 SCENA VI
 
 LEONORA in finestra, e detti.
 
 LIONORA
300(Vedessi il mio Notajo. Oimè che miro.
 Rita in braccio di Luccio!)
 LUCCIO
 Sapesse comme fare,
 Pe farele quaccosa
 A farla revenire. O manco male,
305Per quella via lo Miedeco mo’ passa.
 O Si Rienzo, Si Rienzo;
 Ajuto a sto descenzo.
 
 SCENA VII
 
 RIENZO Miedeco, e li stisse.
 
 RIENZO
 Che bole llossoria?
 LUCCIO
 Vide sta poveraccia
310Addebboluta, e co la morte nfaccia.
 RIENZO
 Mo’ quanto la tastejo no pocorillo.
 LIONORA
 (Va ti fida a parole.)
 RIENZO
 Sbatte poco lo core.
 LIONORA
 (Ingrato, mancatore.)
 RIENZO
315Sponta mpietto no poco,
 Azzò de resperare aggia cchiù lluoco. (Mentre Luccio sponta no poco mpietto a Rita.)
 LIONORA
 (Questo ancor mi mancava di vedere.)
 RIENZO
 Lo puzo jappe jappe formecheja.
 Non se pò dice simpeca:
320Cchiù priesto è no delliquio.
 Chiammance no colleggjo.
 Ca trovarraje comme te dice Rienzo;
 Non comme dice tu, moto, o descenzo.
 LUCCIO
 Non saccio che collegio vaje trovanno
325Se conosciate il male,
 Falle presto un rimedio manuale.
 RIENZO
 
    Recipe recipe,
 Dice Galeno
 A carte quinnece,
330No po’ de bauzamo,
 Ca priesto priesto
 Pò sorzetà. (Luccio appoia Rita a Rienzo, e corre pe lo bauzamo.)
 
 Poverella fegliola,
 Sta morta, e mme fa puro cannavola
335Quaccosa ch’aspettava l’è mancata:
 O s’è graveta, cierto l’è benuto
 Golìo de quacche cosa contra tiempo.
 Uh zitto, ca mme pare che revene.
 RITA
 Aimmè.
 RIENZO
                   Ched’aje?
 RITA
                                        Lo core.
 RIENZO
340Mo’ mmo’ t’alleggeresco lo dolore
 Co no buono remmedio, e sarraje
 Nne n’attemo sanata.
 RITA
 Mara me sbentorata.
 Luccio mio addov’è?
 RIENZO
                                        Chi, lo Notare?
 RITA
345Lo Notaro gnorsì.
 RIENZO
                                   Non dobbetare;
 Ca t’è ghiuto a pegliare no remmedio
 Pe te fa arrevenire.
 LIONORA
 (E l’ascolto, e non moro.)
 RITA
                                                E buje chi site?
 RIENZO
 Lo Miedeco song’io, fegliola mia;
350E me rentenno d’ogne malatia. (Torna Luccio co lo bauzamo.)
 LUCCIO
 Addora cca non dobetà de niente.
 RITA
 Te rengrazio de tanta compremiente.
 RIENZO
 Odoribus squisitis sustentate,
 Che non deliquiat ista poverella.
 RITA
355T’accresca sanetate
 Lo Cielo, e puro Ammore.
 Pe chesto che mm’aje fatto,
 Te pozza fa scialare.
 LIONORA
 (Son nata a sospirare.)
 LUCCIO
360Va saglietenne ncoppa,
 E statte allegramente,
 Ch’io farò tostamente,
 Che mammata s’acconci a boglia mia.
 RIENZO
 Gnorsì: mo’ va te cocca:
365E no sta a la sopina.
 LUCCIO
 Dice bene lo Miedeco
 Di freddo non pigliar, pocca n’è buono
 Va ca son’io pe tte; né t’abbannono.
 RITA
 
    Co sta speranza schitto,
370De quanto tu mm’aje ditto,
 Me pozzo conzolà.
    Ma che, si non soccede,
 Sto core affritto cede.
 Va trovalo addo’ va. (e se nne trase.)
 
 RIENZO
375Mme pare ca pe chessa vaje pe ll’aria.
 LUCCIO
 Gnornò, llossoria sbaria.
 RIENZO
 Lo mutto d’Arestotele no nganna:
 Che l’arma sta addov’amma; e ment’a chessa
 La simpeca è benuta;
380Tu già tenive ll’arma addeboluta.
 LUCCIO
 Eh che fallisce, ciò non va per nosco.
 RIENZO
 Che d’è: te piglie scuorno
 De di’, ch’a na fegliola puort’ammore?
 So’ nnamorato i’ puro, e mme nne grolio
385Vecco l’attiempo llà la fata mia:
 Ammico vavattenne, ncortesia.
 LUCCIO
 Nnammorato è de Nora! a sto pontone
 Io nne voglio veder chello, che nneje.
 RIENZO
 Devota alleverenzia a llossoria
390Te fa chi t’amma, e te vo’ bene assaje.
 Chi se ncricca tra Miedece valiente
 Nnaz’attene se sconocchia; e non sa niente.
 LIONORA
 (Luccio spia in quel canto: or questo è il tempo
 Di vendicarmi del tuo tradimento.)
 RIENZO
395Patrona mia: vi’ ca nonn’aggio abbiento,
 Penzanno sempe a buje.
 LIONORA
                                               Eccomi pronta
 Comandi, ch’io non ho maggior diletto
 Che soddisfare al mio, e al vostro affetto.
 LUCCIO
 (Oh canchero, mmalora, o Dei che sento!)
 RIENZO
400Donca avite piatà d’uno che more?
 LIONORA
 Disponete del mio fedele amore.
 RIENZO
 
    A chisso sciore
 De ssa bellezza,
 Vespa d’ammore
405Songo pe tte.
    Volite dare
 De ssa docezza
 O laure care
 A Rienzo ne?
 
 LIONORA
410Parlate con mio padre:
 Che d’esser voi mio sposo
 Non resterà per me, s’egli il consente. (e se n’entra.)
 RIENZO
 Pe sse parole toie parto contente. (e se nne va.)
 LUCCIO
 Perfida, mancatora, indegna, ingrata,
415Così tratti il mio core,
 Che per te si squaquiglia, abbruscia, e more?
 Tradire a Notar Luccio,
 Ch’oggi è il primo Notar, ch’abbian le Curie
 Pe no barbiero, pe no sagliemmanco
420Ch’io portarelo sdegno al lato manco!
 
 SCENA VIII
 
 LEONORA che torna alla finestra, e LUCCIO.
 
 LIONORA
 Mira, mirami bene,
 Ingannatore ingrato.
 LUCCIO
 Il motto mi convene.
 Cornuto, e mazzeggiato.
 LIONORA
425Perché ancora sei qui saper vorrei?
 Forse pensi, pretendi,
 Trappolarmi di nuovo?
 LUCCIO
 Trasetenne sfacciata
 A lavar la colata.
430Aggio ntiso a bastanza;
 Il tradir ne le donne è solo usanza.
 LIONORA
 Tu m’ingannasti traditor, crudele,
 Spergiuro, mentitor, finto, infedele. (e se n’entra, chiudendogli la finestra sul viso.)
 LUCCIO
 Chi la sente suppone,
435Che lei tenga ragione; ma se nganna.
 Pocca propio co st’occhi,
 E co st’arecchie ancora,
 Aggio visto, e sentito
 Quant’ha ditto, e n’ha fatto,
440Co fareme sto tratto.
 Ah che se chiù nci penso
 Chiù nel mio cor l’affanno
 S’ingrossa, e si fa poi duolo tiranno.
 
    Vo’ lasciarla: Signorsì;
445Ma ’l mio cor dice gnornò.
    M’ha feruto:
 M’ha traduto:
 No la voglio chiù sentì;
 Ahimè, ca non se pò.
 
 SCENA IX
 
 MASILLO, ch’esce da la barracca.
 
 MASILLO
450Non fa cchiù lo storduto
 Ammore ncancaruto.
 Lo bide comme sta sto core affritto?
 E tu comm’a no cuorno
 Cchiù ntuoste, ed aje delietto
455De sentì sto taluorno,
 No mme fa cchiù penare:
 Valla priesto scompenno;
 Pocch’è tanta la sciamma,
 Che m’abbruscia sto pietto;
460Che notte, e ghiuorno no me dà recietto.
 
    È lo maro, e trova carma,
 Ed io schitto n’aggio abbiento.
    Mme sdellanzano chest’arma
 Lo dolore, e lo tromiento.
 
465Ma chi sa, tozzolammo.
 Tentammo n’ata vota;
 Vedimmo commme jammo.
 O Sia Rita, Sia Rita? (e tozzola.)
 
 SCENA X
 
 RITA da la fenesta, e MASILLO.
 
 RITA
                                         Chi mme chiamma?
 MASILLO
 No scuro nnammorato, uno che t’amma.
 RITA
470(Comm’è benut’a tiempo.
 Lo Si Notaro sta non saccio comme.
 O no lo vole Mamma.
 Chisto more pe mmene.
 Si n’è ommo de penna, è ricco a funno;
475E chi ha denare è nobele a sto munno.)
 MASILLO
 Che state nfrocecanno nfra de vuje?
 RITA
 (Tenimmoce a di ramme,
 Ca si uno se rompe l’auto resta.)
 MASILLO
 Rita, se pò sapè, che cosa è chesta?
 RITA
480Gioja mia, che cosa?
 MASILLO
 Gioja mia mme decite!
 N’avisse fatt’arrore?
 I’ no mmereto cierto sto faore.
 RITA
 Vuo’ dicere tu mone,
485Ca t’averria da amare na Regina,
 E no na femmenella
 Comm’a mme poverella.
 Ma dimme: a chi tu puorte ssa rezzola? (Abbedendose de la rezzola, che tene mpigno da la mamma, e porta nfelata a la centa.)
 MASILLO
 Ah, chesta? a nullo cierto.
 RITA
                                                 A qua’ fegliola,
490A portarela mo’ t’jere abbejato;
 E co mmico vuo’ fa lo spantecato?
 MASILLO
 Ssa cosa da la chiocca levatella.
 Chesta sta cca pe ttene;
 Cala lo panariello, e pigliatella.
 RITA
495I’ te resto obbrecata;
 Pocc’a me non commene
 Peglià na cosa a aute mprommettuta.
 MASILLO
 No cchiù: damme sso gusto.
 No mme dà sso desgusto.
 RITA
500Comme vuoje, te rengrazejo. (Mente Rita cala lo panariello.)
 MASILLO
 Non c’è de cchene: e sacce,
 Ca tu si’ de sto core
 La dommena e patrona;
 Ed ogn’auta perzona
505Cierto se pò quitare.
 RITA
 No cchiù; Masillo no mme zannejare.
 
 A tanta compremiente,
 Che tu mme faje, Masillo,
 Non saccio che te dà.
 
 MASILLO
 
510E ca so’ poco e niente,
 Docissemo mossillo;
 Appriesso aggio da fa. (e se nne trase.)
 
 SCENA XI
 
 LUCCIO, e LILLO.
 
 LILLO
 Che ti smaggini io sia
 Ommo di quatt’a grana, o cinqu’a mazzo?
 LILLO
515Uscia è lo catapano de l’afficio,
 E lo quatto dell’arte, all’arte nosta.
 Ma sso parlà tosquano,
 Te fa tenè da tutte pe pacchiano.
 LILLO
 E non vuoi star tre pass’arreto in Curia
520A far Sicopia, a studiar l’afficio:
 O vvoje che te dia ncoppa a lo jodicio
 Un punio tale che ti pozza uccidere?
 LILLO
 Vi’ ca mo’ faje si Masto, e mme faje ridere.
 LUCCIO
 Ah mpiso sediteccio, forfantone.
 LILLO
525Sì Ma’, vascia le mmano.
 LUCCIO
                                                Mbreiacone.
 
 SCENA XII
 
 Messer AMBROGIO, ed i già detti.
 
 AMBROGIO
 Cos’è, cos’è, che avete?
 LUCCIO
 O Caro Ser’Ambroso:
 Avite vuje maje visto
 Il discipolo star sopra del Masto?
 AMBROGIO
530Certo che no.
 LILLO
                           Sentite.
 LUCCIO
                                            E ba in malora.
 LILLO
 A la Curia v’aspetto
 LUCCIO
                                       Adesso adesso
 Veneraggio tantosto.
 LILLO
 Gnorsì comme volite: a gusto vvosto. (E se nne va.)
 LUCCIO
 Sig. mio caro; io v’aggio da parlare.
 AMBROGIO
535M’avete a commandare.
 LUCCIO
 Soppricareve sempre.
 Uscia tene na figlia grannicella.
 AMBROGIO
 Eh, così non l’avessi.
 LUCCIO
                                        E pecché questo?
 AMBROGIO
 Perché al tempo che corre,
540L’aver Donne a guardare,
 È un brutto aver che fare.
 LUCCIO
 E pocca il canoscite
 Vuje potite ordinar, che si marite.
 AMBROGIO
 Non potete dir meglio: ma per ora
545Non son comodo a farlo.
 LUCCIO
 E quando sia quel giorno?
 AMBROGIO
 Io non lo so
 LUCCIO
                        Ma puro?
 AMBROGIO
 Quand’avrò ritrovato
 Huomo che mantenere
550La possa, com’è nata.
 LUCCIO
 E ment’è questo Uscia sarrà arrevata.
 AMBROGIO
 
    La mia Norina
 E vistosina.
 Mostra rigore,
555Ma tutto è amore,
 Fa de la schiva,
 Ed è gioliva;
 O fortunato
 Chi la godrà.
560   Perciò ritroso
 Sto per lo Sposo.
 E a dirti il vero,
 Corre il pensiero;
 E ancor trovato
565Posa non ha. (E se n’entra.)
 
 LUCCIO
 Credo che m’abbia ntiso, e a n’altra botta.
 Fia che st’arvolo caggia.
 Ma mi crucia l’arraggia,
 Che Nora ami quel Medico scasato.
570Gnorantaccio, malnato.
 
 SCENA XIII
 
 LEONORA in finestra, e LUCCIO.
 
 LIONORA
 (Di nuovo il disleale
 Qui d’intorno s’aggira.
 LUCCIO
 Ecco l’infame che m’occhieggia, e mira.
 LIONORA
 Buon’huomo, badi pure a’ fatti suoi.
 LUCCIO
575Uscia a me guardeggia;
 Né so da me che chieggia.
 LIONORA
 Aspetta, aspetta un poco,
 Che si farà in finestra,
 La tua Rita amorosa;
580Quella ch’è sol di te ben degna Sposa.
 LUCCIO
 Che Rita tu mi nnomini:
 Non sai che noi altri omini
 Siam costanti vie più che ferro e acciaro
 Non comm’a tte più mobile del maro.
 LIONORA
585Quella Rita dich’io,
 Che poc’anzi abbracciasti,
 Soccorresti, toccasti.
 Infido, traditor, bugiardo amante;
 Non t’arrossisci comparirmi avante?
 LUCCIO
590Ah, ah, t’aggio capita.
 Donca se qua se trova
 Na donna addeboluta,
 Meza morta, sbenuta,
 Che stace pe cadè de faccia nterra;
595No la pozzo agiutare;
 E pe piatà non se pò sollevare?
 LIONORA
 Dunque fu sol pietade, e non fu amore?
 LUCCIO
 Dunque si’ tu crudel, tradetoresca,
 Ch’aje tradito il mio cor ch’arde com’esca.
 
 SCENA XIV
 
 RIENZO da dinto cantanno, e li stisse.
 
 RIENZO
 
600No ncè sdamma accossì bella,
 Comm’è Nora nveretà.
 
 LUCCIO
 Adesso, ecco che bene
 Chi spasema pe ttene,
 Chisto d’Uscia è digno,
605Ca te pò fa na cura a n’abbisogno.
 Uscia l’ami ch’è Miedeco valente. (e se nne va.)
 LILLO
 Ferma. Dove ne vai. Egli è innocente
 RIENZO
 
 È na rosa moscarella,
 Che mme face pazzeià.
 
610O sbrannore azzellente, io te saluto.
 LIONORA
 Non sei più mio, no no, io ti rifiuto.
 RIENZO
 Mmalora: e perché chesso!
 LIONORA
 Perché non fai per me.
 RIENZO
                                            Mo’ moro ciesso.
 LIONORA
 Non giova il sospirare,
615Mentre te non desio;
 E già t’ho detto, che non sei più mio.
 
    Son cieca a’ tuoi martiri:
 Son sorda a’ tuoi sospiri,
 Non posso amarti no.
620   Non veggio i tuoi tormenti,
 Non sento i tuoi lamenti,
 Io cor per te non hò. (e se n’entra.)
 
 RIENZO
 Va te fida e na femmena.
 Cride a chelle parole belledisseme.
625O quanto disse buono lo saccente;
 Faemina nulla bona;
 Pocca chesse so’ nate,
 Pe fa morì a nui’aute desperate.
 
 SCENA XV
 
 PORDENZIA, e RIENZO.
 
 PORDENZIA
 
 Chi vo’ bottune pe le cammise,
630A buon mercato le boglio dà.
 Pegliatevelle, ch’a tre tornise,
 Va la dozana, veccole cca.
 
 Vuoie fa spesa fratiello,
 Ca tengo belle cose.
635Ched’è, tu no respunne?
 Chess’è mala creanza;
 Tengo robbe a l’ausanza.
 RIENZO
 Vattenne gioia mia, ca no sto cca.
 PORDENZIA
 
 Chi vo’ bottune pe le cammise;
640A buon mercato le boglio dà.
 
 Vide che robba tengo, videtella.
 RIENZO
 (Oh, chisso è frosciamiento.)
 Vattenne core mio, vattenne va.
 PORDENZIA
 
 Pegliatevelle, ch’a tre tornise.
645Va la dozzina, veccole cca.
 
 RIENZO
 No m’ammoinare cchiù, ca sto marfuso.
 PORDENZIA
 A Napole nc’è st’uso,
 De dicere a chi venne:
 Te vuo’ accattà sta cosa.
 RIENZO
650Oh, comme si’ schiattosa.
 PORDENZIA
 È robba de Segnore.
 RIENZO
 E puro llà tornammo.
 Zia mia, mm’aje zucato.
 PORDENZIA
 Agge crejanza, avierte comme parle.
655A mme dicere Zia? Che Segnoriello.
 RIENZO
 Te venga lo scartiello: fuss’accisa.
 PORDENZIA
 Fusse scoppettejato,
 Mpiso, acciso, squartato.
 RIENZO
 Che buo’ da mene, testemmonia vosta
660Che bo’ sta fattocchiara.
 PORDENZIA
 Ah figlio de janara; oje Rita, Rita.
 RIENZO
 Vattenne, o mo’ te ntommeco li rine.
 PORDENZIA
 Rita, Rita, addo’ sine.
 
 SCENA XVI
 
 RITA da la fenesta, MASILLO da la barracca, e li stisse.
 
 RITA
 Chi mme chiamma.
 PORDENZIA
                                        Vide sso perucchella,
665Che trattare mme vo’ da pezzentella.
 RITA
 A Mammema pezzente,
 Pezzentone, scasato, strutto, zanne,
 Paglietta sfatto, brutto varvajanne.
 MASILLO
 Zitto, ched’è; n’è niente.
 RITA
670Ora vide chi parla?
 Non t’aggio mmedecato poco nnante?
 PORDENZIA
 Avierte comme parle cornotone;
 Che figliema tenesse qua’ bobone?
 RIENZO
 M’aje medecato fuorze cacche male;
675Saut’e tozza, anemale.
 Rengrazia lo Cielo
 Ca nce stace Masillo lloc’a bascio.
 MASILLO
 Non c’è de che. Fornite, ch’è breogna.
 PORDENZIA
 Vreogna è chi se frusta; pezzentone.
 RITA
680O pezzente, stracciata,
 Ciantella, pidocchiosa, annerecata.
 RITA
 
 Vuoie che scenna, e te ncotogna
 Zuca nzogna.
 
 RIENZO
 
 Vajassella schefenzosa
685Vrenzolosa.
 
 PORDENZIA
 
 Frabuttone, brutto boja.
 
 MASILLO
 
 Su fornitela ssa joja,
 Ch’è breogna a contrastà.
 
 PORDENZIA
 
 Marranchino, si’ nquesito
690Spilacito.
 
 RIENZO
 
 Roffejana, troffajola
 Marejola.
 
 RITA
 
 Acceditelo sso mpiso.
 Fuss’acciso.
 
 MASILLO
 
695Zitto tune non parlà.
 
 
 
 
 

 

 

Trimestrale elettronico 2016-1

Ultimo aggiornamento: 4 gennaio 2016

 

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