Opera Buffa  Napoli 1797 - 1750
  
  
 L'Alidoro, Napoli, Nicola di Biase, 1740
 a cura di Carmen Blasi
 
 
 
paratesto ATTO PRIMO ATTO SECONDO ATTO TERZO Apparato
 
 ATTO SECONDO
 
 SCENA I
 
 ZEZA dall’Osteria, e DON MARCIELLO per istrada.
 
 ZEZA
 Cicco, voglio ì no zumpo
 Nsi’ a la Padula de Comma’ Ciannella:
 Sta attiento lloco.
 DON MARCIELLO
                                  Sia Tavernarella,
 Ah sia Tavernarella.
 ZEZA
                                       Che te dole?
 DON MARCIELLO
760Uh uh, che ffacce arzeneca!
 Mme pare mozzecata da na vipera.
 ZEZA
 O vipera, o serpente, uscia che bole?
 DON MARCIELLO
 Voglio sciacquà, mettitece na meza.
 ZEZA
 Vattene, gioja mia, ca de partite
765Io non aggio abbesuogno.
 DON MARCIELLO
                                                 Che ppartite?
 Io te dico da vero: aggio na seta,
 Ch’allanco.
 ZEZA
                       Non è bino
 Chisto cca, che te pozza
 Fa passare ssa seta.
 DON MARCIELLO
770Perché?
 ZEZA
                  Perché è benillo de Taverna,
 Non è pe no segnore comm’a uscia.
 DON MARCIELLO
 Oh che mannaggia tanta segnoria.
 Pe sso venillo io mme jarria a perdere.
 ZEZA
 Faje male: chest’è rrobba de gentaglia.
 DON MARCIELLO
775Io mme farria monnezza
 Puro che ppozza averne na sghezzella.
 ZEZA
 E comme ll’aje pegliata menotella!
 DON MARCIELLO
 E nnuje attaccammo a ccurto.
 ZEZA
 Tu vuoje na meza? mo’. (s’avvia verso l’Osteria.)
 DON MARCIELLO
                                               Ma quanto saje!
 ZEZA
780E ttu comme si’ ffino! (mostra andarsene.)
 DON MARCIELLO
                                            E mmo’ addo’ vaje?
 ZEZA
 Vi’, che ffreoma!
 DON MARCIELLO
                                  Volite farce grazea
 De na meza de vino?
 ZEZA
                                         Gnorsì. Cicco,
 Miette na meza cca.
 DON MARCIELLO
 E llossoria non se pò degnà?
 ZEZA
785Gnerno; pe cchesto nc’è lo Cacciavino.
 DON MARCIELLO
 Mala fortuna de lo supprecante.
 ZEZA
 Avimmo da fa autro?
 DON MARCIELLO
                                          Non volite
 Esse pagata?
 ZEZA
                           Po pagate a Cicco.
 DON MARCIELLO
 Voglio pagare a Uscia. Damme lo riesto
790De sto zecchino.
 ZEZA
                                Non nc’è tanto sfranto.
 DON MARCIELLO
 E lloscia se lo tenga tutto quanto. (Zeza lo guarda.)
 Mme tiene mente? Piglia.
 ZEZA
                                                  Eh eh.
 DON MARCIELLO
                                                                 Che gnifeca
 Ssa resella sardoneca? O te smacene,
 Ch’abburlo, e ch’aggio filo
795De no zecchino?
 
 SCENA II
 
 MEO, che osserva, e dopo il Mozzo dell’Osteria con caraffa di vino.
 
 MEO
                                 (Canchero!
 A zecchine nne simmo?)
 DON MARCIELLO
 Tu no staje buono ntesa
 De fatte mieie. Te, piglia.
 MEO
                                                 Piglia, vance, (a Zeza.)
 Ca nce songh’io, ch’io faccio nfenta, è ntesa
800Già la facenna. (Traitora, mpesa!)
 ZEZA
 Ma che scajenza ne? Chi mm’ha mannata
 Sta jastemma, ch’io aggia da commattere
 Co Scella, e cco Carella?
 DON MARCIELLO
 Chisso, che ba trovanno? (a Zeza.)
 MEO
805Niente: ll’aggio trovato
 Chello, che ghiea trovanno.
 DON MARCIELLO
                                                    E mme’? che ddice? (a Meo.)
 MEO
 Dico, ca non fa buono
 A ffarete no ncuntro; perrò torna,
 Tornale a dare n’auta bottarella,
810Ca se l’acchiappa lo zecchino; chesta
 Apprimmo sole fa la sgregnosella;
 Ma po
 DON MARCIELLO
               E no zecchino,
 E na doppia, e doje doppie, e cciento doppie
 Stanno pe Zeza mia.
 MEO
                                        Quanto cchiù carreche
815La posta, tanto cchiù le trase ngrazea.
 DON MARCIELLO
 Anze sto pe le dare
 Tutte le robbe meje.
 MEO
 E essa se le ppiglia, azzocché ssacce.
 ZEZA
 Malan che die te dia dinto a ssa facce:
820Nsi’ a lloco si’ arrevato? A sso concetto
 Mme tiene a mme? io mone pe denare,
 Pe rrobbe Ah Meo, Meo;
 Lo ssaje, ca tu co mmico vuo’ abborlare.
 MEO
 
 Comme tu mone
 
 ZEZA
 
825Che ccosa, di’.
 
 MEO
 
 Mme negarrisse
 
 ZEZA
 
 Che buo’ negare
 Che buo’ affermare?
 
 MEO
 
 Vattene va.
830Tu mo’ vorrisse
 
 ZEZA
 
 Tu mm’aje pegliata
 Pe quacche pettola,
 Pe cqua schefienzea;
 Ma ll’aje sgarrata;
835E ssi’ no ntontaro,
 No gran campierchio;
 E aje dell’aseno,
 E ssi’ sopierchio
 Co mmico mo’. (e via sdegnata.)
 
 MEO
840Io aggio tuorto, essa ha raggione;
 E ppeo de chesto a mme nce vo’.
 DON MARCIELLO
 Do re mi fa do re mi do. (allegrandosi.)
 E biva Zeza, mm’ave dato gusto,
 Ma gusto propeo. Addo’ si’, Cicco? Pruoje
845Cca ssa carrafa, mo’ voglio sciacquare,
 E no brinnese a Zeza voglio fare. (Il Mozzo li dà la caraffa.)
 MEO
 (Ahù Zeza, e accossì cana mme ll’aje fatta!)
 DON MARCIELLO
 A la salute de Zeza, e ttu schiatta. (e beve.)
 MEO
 (Vi’ sto mmalora ccane
850Comme m’appretta vi’.)
 
 SCENA III
 
 LUIGI, ed i suddetti.
 
 LUIGI
                                               Buon pro vi faccia.
 Bravo! così vi voglio.
 DON MARCIELLO
                                        O Ascanio, attiempo.
 Vive tu puro, te.
 LUIGI
                                 Tanto obligato.
 DON MARCIELLO
 E bive, che nce vonno ceremonee?
 Ma co ppatto, ch’a Zeza
855No brinnese mme faje.
 Vive.
 LUIGI
             Mi scusi.
 DON MARCIELLO
                                Tu mme schefarrie.
 Facimmo mette ll’autro.
 LUIGI
                                               Non occorre
 In verità. (Che matto!)
 DON MARCIELLO
 Lo buoje tu. (a Meo.)
 MEO
                          Mille razee. (Oh te ch’appriesso
860Nce vole coffeà.)
 DON MARCIELLO
                                 Te, jettatello;
 Ch’è buono: è cchell’agretto; è zerreniello.
 MEO
 Mille razee, aggio ditto. (Vi’ che rrobba!)
 DON MARCIELLO
 E mmo’ me lo gghiett’io. A la salute
 De Zeza n’auta vota. (torna a bere.)
 LUIGI
865Buon pro vi faccia di nuovo.
 MEO
                                                     (Mmalora
 Affocalo, e strafocalo.)
 DON MARCIELLO
 Oh! nce aggio avuto propeo sfazeone.
 MEO
 (Vide che galantommo mbreacone!)
 LUIGI
 E così? siete allegro; forse Zeza
 DON MARCIELLO
870Zeza, non ghì sapenno, ave ngottato
 Nante a mme mo’ sso povero deavolo
 De na mala manera;
 Non vi’ che brutta cera, ch’ave fatto?
 Pare, che se va a mpennere.
 MEO
                                                     (Vi’ quanto
875Chiacchiarea! Benaggi’oje! io la farria
 Negra, ma mo’ so’ duje, no nc’è la mia.)
 LUIGI
 Dunque piegossi al voler vostro al fine.
 DON MARCIELLO
 Creo, ca se va chieganno.
 MEO
                                                Sì Signore,
 S’è ghiegata, s’è ffatta già capace;
880No nce aggio io cchiù neozee, e stammo pace.
 LUIGI
 Mi rallegro io con voi, e mi rallegro
 Teco ancor, che sei posto già a raggione. (a Meo.)
 MEO
 Gnorsì isso ha raggione, e ha raggion essa,
 E aje raggione tu, e ha raggione
885Lo cancaro, che rroseca a mme sulo.
 DON MARCIELLO
 No nte nce piglià collera:
 Ste ccose accossì banno.
 LUIGI
                                              Son volubili
 Così le donne: è duopo aver pazienza.
 MEO
 Gnorsì la trascorrite da dottore.
890(Che buo’ fa? Crepa, core,
 Ca si’ lo mio.)
 DON MARCIELLO
                             Ma po da n’autra parte
 Te parea cosa, che boleva Zeza
 Pe tte scartare a mme?
 LUIGI
                                             Oh! Ch’era matta?
 MEO
 Accossì è.
 DON MARCIELLO
                     Io songo galantommo
 MEO
895E io so’ no schefienzea.
 DON MARCIELLO
                                             Io aggio rrobbe,
 Aggio denare
 MEO
                            E io
 So’ no muorto de famme.
 LUIGI
                                                 Ei mi dà gusto,
 Perché sa misurarsi.
 DON MARCIELLO
                                        E ppo la facce?
 Vuoje mettere la facce
900Mia co la toja? Io aggio facce d’ommo
 MEO
 E io aggio na facce de cavallo.
 DON MARCIELLO
 De Cavallo!
 MEO
                        De Ciuccio.
 DON MARCIELLO
                                               Tu mme pare
 Justo no Coccotrillo.
 LUIGI
                                       (È pur curiosa!)
 DON MARCIELLO
 Cammara’, scusa.
 MEO
                                   Di’ lo fatto tujo.
905(Io già lo beo, ca mo’ parla lo vino.)
 DON MARCIELLO
 Ma, Ascanio, che te pare?
 MEO
                                                 Coccotrillo,
 Draone, varalisco,
 Che le vole parè?
 LUIGI
                                  (Lo lasci andare,
 Che lo stuzzica troppo.)
 DON MARCIELLO
                                             (A cchi? Io justo
910Lo ffaccio pe ppegliaremence gusto.)
 
    Mparate, animalone,
 Pe n’autra accaseone:
 Non volè cchiù competere
 Co cchi è meglio de te.
915Vi’ mo’ che t’è ssocciesso:
 Si’ rommanuto ciesso.
 Sciù che bregogna sciù!
 Mparate, animalo’.
    L’avive già abbestato
920Lo muorzo cannaruto;
 Ma ncanna t’è ntorzato,
 E affè nce l’ha boluto;
 Fa spotazzella mo’.
 
 SCENA IV
 
 LUIGI, e MEO.
 
 LUIGI
 Bisogna compatirlo: l’allegrezza
925D’aversi guadagnato il cor di Zeza,
 Il fa così parlare.
 MEO
 L’allerezza, e la feccia; no lo vide,
 Ca già sta abbejatiello?
 LUIGI
                                             Adunque Zeza
 Te la fe’?
 MEO
                    Mme la fe’.
 LUIGI
                                           Or tu l’impresa
930Lascerai di più amarla.
 MEO
                                             Lasciarroggio.
 LUIGI
 Ti mancano donzelle?
 MEO
                                          Oh sì donzelle
 Pozza mancà.
 LUIGI
                            Così col mio Padrone
 Toglierai ogni impegno.
 MEO
                                              Toglierroggio.
 LUIGI
 Tu par, che burli.
 MEO
                                   E ttu lo ssaje, ca mm’aje
935Rotta na corda, doje corde, e ttre corde,
 E quattro corde, e cinco corde, e sseje?
 E cche mmalora vuoje da fatte mieje? (via.)
 
 SCENA V
 
 LUIGI, dopo ELISA.
 
 LUIGI
 Il poveraccio è in colera, e cagione
 N’ha per altro. Ma come a un tratto Zeza
940Siasi da lui distolta, ed all’amore
 Di Marcello appigliata,
 Maravigliar mi fa. Ora in qualunque
 Modo sia ciò avvenuto,
 Giova non poco a me: così Marcello
945Più aborrirà Faustina, e avrà in dispetto;
 E ’l disegno del Padre
 Sarà vuoto in tal guisa, e senza effetto.
 ELISA
 Ascanio, qual pensiero
 Si fe’ da te? Già risolvesti, io credo,
950Di far pago il mio core;
 Credo, che nel tuo petto
 Si destò già per me fiamma d’amore.
 LUIGI
 (Al passatempo su.) Signora, in petto
 Mi sento un non so che; però se amore;
955O s’altra cosa sia, dir non saprei.
 ELISA
 Come? qual favellar? Tu da te stesso
 Tua voglia interna ravvisar non sai?
 Non sai se m’ami, o m’odi?
 LUIGI
 Ch’io v’odj? Se v’odiassi,
960Di trattenermi qui m’increscerebbe;
 Noja, e dispetto avrei nel rimirarvi;
 Dovrei tutto angoscioso
 Fremere, e smaniar.
 ELISA
                                        Dunque non m’odj.
 LUIGI
 No che non v’odio.
 ELISA
                                     E posso dir, che m’ ami?
 LUIGI
965Ch’io v’ami? Se vi amassi,
 Mi piacerebbe star accanto a voi;
 Nel vagheggiarvi avrei gioja, e diletto;
 Dolcemente dovrei
 Languire, e sospirar.
 ELISA
                                         Adunque...
 LUIGI
                                                                Adunque
970Dite, ditelo voi.
 ELISA
                               Dunque non m’ami.
 LUIGI
 Lo diceste: non v’amo, anzi né meno
 Son disposto ad amarvi, a quel che veggio;
 Che, se disposto fossi,
 Io più, o meno
 ELISA
                              Empio, ingrato,
975Perfido dispietato! hai fronte, hai cuore
 Di favellar così? Ve’ con qual giro
 Di parolette espose
 A me sua crudeltà!
 LUIGI
                                     Chiari anzi esposi
 Miei sensi.
 ELISA
                        Ed un rifiuto,
980Un tuo rifiuto vile esser debb’io?
 Ah che vorrei
 LUIGI
                            Ma o Dio!
 Perché meco crucciarvi
 Qualor non sono in colpa?
 ELISA
 Che? Come?
 LUIGI
                           In colpa è Amore:
985Amor non vuol ferirmi: egli è il furfante,
 Con lui vi richiamate.
 ELISA
                                           E mi deridi
 Di più? Cotanto ardisci?
 Va, che la pagherai.
 LUIGI
                                       No no: s’or meco
 Così adirata ell’è, così sdegnosa,
990Poi sarà, già lo so, mite, e pietosa.
 
    Talor coverto il Cielo
 Di tetro, e fosco velo
 Par tempestoso a noi;
 Si cangia a un tratto poi,
995Torna al seren primiero,
 Tempeste più non ha.
    Conosco io ben tuo core,
 Già veggo il tuo pensiero:
 T’accende or il furore,
1000Crudel per me ti rende;
 Poi placida sarai,
 Avrai di me pietà.
 
 SCENA VI
 
 ELISA, e FAUSTINA.
 
 ELISA
 Si crederebbe mai sorte sì rea,
 Ch’io misera ho in amando? Ah non potea
1005Avvenirmi di peggio.
 FAUSTINA
 (Scorgo Elisa turbata,
 E quasi smaniante.
 Che sarà?)
 ELISA
                       Folle io fui, che a sì mal nato
 Amor m’appresi! Ah che dal petto il core
1010Disveller mi vorrei.
 FAUSTINA
                                       (Ah ne potessi
 Intender la cagione.)
 ELISA
 Ma che? Se quel malvagio aver potea
 Da me tutto il suo bene,
 Abbia tutto il suo mal; già meditando
1015Vo’, come debba vendicarmi.
 FAUSTINA
                                                        Elisa,
 Agitata oltre modo,
 Di vendetta tu parli:
 Che fu? Chi ti oltraggiò? Chi mai ti offese?
 ELISA
 Ah Faustina, ah sorella oimè! che pace
1020Dar non mi so.
 FAUSTINA
                              Ma che t’avvenne? dillo.
 ELISA
 Non cercar di saperlo.
 FAUSTINA
                                           Eh no: confida
 Il tutto a me, fors’io
 ELISA
                                       Ah tu non puoi
 Darmi sollievo.
 FAUSTINA
                               Ma chi sa? Favella.
 ELISA
 Ascanio Ah vile, ah indegno!
 FAUSTINA
                                                      Ascanio forse
1025Teco a nulla mancò?
 ELISA
                                        Quel temerario
 Poté chi ’l crederia?... Ah che in pensarlo
 Inorridisco!
 FAUSTINA
                         O Dio! mi narra il tutto.
 ELISA
 Basta: il tutto saprai
 Allorché del mio sdegno
1030Tu gli effetti vedrai. (via.)
 
 SCENA VII
 
 FAUSTINA.
 
 FAUSTINA
 Misera! Ed ecco
 Che già accade a mio mal quel, ch’io temei.
 Ecco Elisa sdegnata
 Già freme, già minaccia, e di Luigi
1035Prender vendetta vuol. Ma perché il taccia
 Di temerario? Forse Ah che ’l confuso
 Suo favellar confonde
 Più l’alma mia, e sul mio cuor dubbioso
 Di reo sospetto atro velen diffonde.
1040Forse Luigi il vero
 Non disse a me, tradirmi
 Meditò forse per costei ma come,
 Come poteva Ahi lassa!
 Ahi dolente! Ah son fatti i miei pensieri
1045Per me tiranni dispietati, e fieri.
 
    Fanno amore e gelosia
 Scempio reo di questo core:
 Con la fiamma il giel si mesce,
 Col desio il rio timore,
1050Che nemici ha l’alma mia!
 Chi agitata è più di me?
    Viver più già mi rincresce,
 Già la vita m’è nojosa:
 Credo ben, che tormentosa
1055Così morte mai non è.
 
 SCENA VIII
 
 GIANGRAZIO, e MEO.
 
 GIANGRAZIO
 Ora ve’ che mi dici!
 MEO
 Dico, la vuoje cchiù cauda?
 Chesto mm’ha fatto Zeza nant’a ffiglieto.
 GIANGRAZIO
 Dunque certo nfra lloro
1060Nc’è qualche nicchinonne.
 MEO
                                                  Nce sta tanto,
 Ch’io so’ stato vottato.
 Si mm’ave repassato
 A la meglio de cielo; e cchillo mpiso
 De Cammariero ave po agghionta ddosa.
 GIANGRAZIO
1065Il Cammariero ancora? Stanno auniti;
 Faremo i conti nziemo.
 MEO
                                             No: li cunte
 Le ffarrimmo a mme, e isso; e isso paga
 Pe ttutte duje.
 GIANGRAZIO
                             Oh lo furfante!
 MEO
                                                          Io fice
 Ponte, e ppasso co ffiglieto,
1070Ca mme magniaje lo tiempo, non te disse
 La cosa de lo vino? Lavorava
 Lo mmalora de vino.
 GIANGRAZIO
                                         E s’ha bevuta
 Na meza qua?
 MEO
                             Ne l’ha asciuttata.
 GIANGRAZIO
                                                                O facce
 Senza scorno! Le manca vino a casa,
1075E vino prezioso?
 MEO
                                 E cche nce faje?
 A cchillo le pejace
 Lo zereniello de Zeza.
 GIANGRAZIO
                                          Li piace
 Il zerinello di Zeza! Ahù Zeza
 Zeza! sto nomme m’è restato qua; (si tocca in fronte.)
1080Qua propio ve’.
 MEO
                               Che buoje di’ mo’?
 GIANGRAZIO
                                                                    E che boglio,
 Che boglio di’? Dico li guai, che passo
 Pe causa soja. (Eh non sai tu l’imbroglio.)
 MEO
 Ma lossoria, che scanagliaje de chella?
 GIANGRAZIO
 Che scanagliai? Oh scanagliai gran cose.
 MEO
1085Vamme decenno,
 GIANGRAZIO
                                   La figliola stuzzica
 Al maggior segno, da incentivi granni;
 E n’omo in quisto caso si precipita.
 MEO
 Ma comme.
 GIANGRAZIO
                         Vasta direte, ca figlimo
 È de qualche manera compatibile.
 MEO
1090Chesto nuje lo penzattemo; essa creo
 Le dà l’abbeatella; e sti ssegnore,
 Si nne vo’ de la quaglia: ll’aggio visto
 Nfonte mo’ nanze cca. Provita toja,
 Si l’acqua mena, lo molino mmacena,
1095Si non mena, non macena;
 Mo’ nce vo’: cose chiare.
 GIANGRAZIO
 Oh Zeza vene; io me ne voglio annare.
 MEO
 Perché te ne vuo’ ì?
 GIANGRAZIO
                                       Ca no nce stongo
 Buono qua: quann’ io vedo questa lloco,
1100Il sanco sbolle tutto.
 MEO
                                       Pe l’arraggia,
 Cred’io.
 GIANGRAZIO
                  (Autro ch’arraggia.)
 MEO
                                                        E non di’ niente,
 Ca già te si’ arrossuto.
 GIANGRAZIO
                                           Ne ne? (All’ultimo
 Io m’ho da sbregognà.)
 MEO
                                             Agge pacienzea.
 Statte cca, ca mme sierve.
 GIANGRAZIO
                                                  (Ora vedite
1105Come la va inzertanno farfarello!
 E io sto sopra a un taglio di cortello.)
 
 SCENA IX
 
 ZEZA, e i suddetti.
 
 ZEZA
 Vecco lo mpiso
 MEO
                              Veda oscia la mpesa.
 GIANGRAZIO
 (Giangrazio, statti in te, statti avertente.)
 MEO
 Vi’ si mme parla.
 ZEZA
                                   Si mme dice niente.
 GIANGRAZIO
1110(Mo’ bisogna fa forza a la fiacchezza.)
 MEO
 Essa è dda’ coppa appriesso.
 ZEZA
 Isso appriesso co mmico sta ngrannezza.
 GIANGRAZIO
 (Questa qua ti pò fa rompere il collo.)
 MEO
 Attiempo, ch’ave avuto
1115Core de mme gabbà.
 ZEZA
                                         Attiempo, ch’ave ditto
 De fatte mieje tanta nfametà.
 GIANGRAZIO
 (Bonora, e st’occhi sempe vanno llà!
 Io me li cavarrebbe.)
 ZEZA
                                         Ah nce vo’ freoma.
 Sio Giangrazio, bommespere.
 GIANGRAZIO
1120Bommespere, figliola. (le volta le spalle.)
 ZEZA
                                            Ched’è chesto?
 Mme votate le spalle?
 MEO
                                          E cche te pare,
 Che te vo’ accarezzare?
 Falle duje carezzielle, si Giangrazeo:
 Ca ll’aje obbrecazeone.
 GIANGRAZIO
                                            (Eh io starebbe
1125Mpizzo)
 ZEZA
                   E cche v’aggio fatto io poverella? (a Giangrazio.)
 MEO
 Ll’aje fatta na cosella.
 GIANGRAZIO
                                          Se sapessi
 Che m’hai fatto.
 MEO
                                 Ll’aie fatto
 Sbotà lo figlio, nce ll’aie nnabessato,
 Nce ll’aie precepetato.
 GIANGRAZIO
                                           (Ed è lo peggio,
1130C’ha fatto sbotà a me.)
 Uh uh
 MEO
               L’arraggia ne?
 GIANGRAZIO
 L’arraggia sine.
 ZEZA
                                Addonca
 Io corpo mo’?
 MEO
                            Tu, tu, co li ncentive,
 Che baie danno a le ggente.
 ZEZA
                                                     Io do ncentive?
1135Si Giangrazio, e ppuoie di’ chesto de Zeza?
 De Zeza, ch’è lo schiecco
 De la modestia?
 GIANGRAZIO
                                 Eh Zeza!
 ZEZA
                                                    Ma già beo, (a Meo.)
 Ca tu ll’aie puosto ncapo
 Sse storie a sto buonommo: tu, briccone;
1140Perrò siente: lo Cielo (Zeza piange, e Giangrazio la guarda fiso, e fuor di sé.)
 Te pagarrà lo Cielo sì.
 GIANGRAZIO
                                          (Lo core
 Me s’è fatto un capillo.)
 MEO
                                             Che te ne pare
 Ne si Giangrazio?
 GIANGRAZIO
                                    Ah? Comme? (sbalordito.)
 MEO
 La siente?
 ZEZA
                      Si Giangrazio bello mio,
1145Si vide maie, ca io corpo a cquarcosa
 Ca figlieto, e ttu famme
 Na rotta d’ ossa, accideme, e da mone
 Io te nne vaso le mmano.
 GIANGRAZIO
                                                (È finita (Zeza bacia la mano a Giangrazio.)
 Già per me!)
 MEO
                           La sa tutta. E llossoria (a Giangrazio.)
1150Ched’è? Nce avite sfizeo
 A ttoccare la mano?... Si Giangrazio
 Malora chisto se n’è gghiuto nziecolo!
 Quanto va, ca sta cancara ha ncappato
 A cchisto puro? Si Giangrazio
 GIANGRAZIO
                                                        Meo.
 MEO
1155E cche? è ncanto, o è suonno?
 GIANGRAZIO
 Ah! Giangrazio non è più pe sto monno.
 MEO
 (E quanto stammo cchiù, cchiù se scommoglia.
 E ba ca jammo de rape, e dde foglia.)
 GIANGRAZIO
 
    E mme’, signor Giangrazio,
1160Tu sei quell’omo savio,
 Che riprennevi a figlito;
 E poi com’a na bestia
 Nci sei ncappato tu!
 Uh ca voglio ì a buttareme
1165Dentro d’un precipizio;
 Né comparire più. (discorrendo tra sé sotto voce.)
    Vieni qua, Meo, bastonami;
 Zeza, vien qua, schiaffeiami
 Non vi movete? Su.
1170Uh Meo, uh Zeza, uh gliannola,
 E gliannoleami tu.
 
 SCENA X
 
 ZEZA, e MEO.
 
 ZEZA
 (Chillo c’ha ditto, c’ha mbrosoleato?
 Perché s’è desperato? )
 MEO
                                             E cchesta è n’auta
 Partita nova, che no stea a lo cunto.
 ZEZA
1175(Ora se lo ssap’isso.)
 MEO
                                        Bonprodeccia; Maesta;
 Fruscia, dalle.
 ZEZA
                             (Che autra assisa è cchesta?)
 MEO
 Ente folla! lo figlio,
 Lo Patre! no nc’è puro qua’ nepote,
 Qua’ Zio?
 ZEZA
                     (Sta a sentì mo’.) Comme decite?
 MEO
1180Lo si Giangrazeo
 ZEZA
                                  Si, che ccosa?
 MEO
                                                             Puro
 È de li nuoste; e io steva ncampana.
 ZEZA
 Io no ve ntenno.
 MEO
                                 Io no ntennea mo’ nanze
 La cosa de l’arraggia. E beramente
 Sta arraggiato: pareva,
1185Che te voleva agliottere coll’uocchie.
 ZEZA
 Ch’agliottere, ch’arraggia?
 Tu che ddice, se sa?
 MEO
                                       Lo Cammarata
 Me nce volea fa sta; ma non sapeva,
 Ch’ammore, tossa, e rrogna
1190Non le pote annasconnere.
 ZEZA
 Ammore? Che ccos’è? Che fosse puro
 Lo si Giangrazeo nnammorato mio?
 MEO
 Che ffosse? Comme tu no lo ssapisse.
 ZEZA
 Lo ssapesse porzì?
 MEO
                                     Vattenne, fauza?
1195Pe cchesso aie chianto co cchillo? Pe cchesso
 Ll’aie vasata la mano? Ll’aie voluto
 Rebattere lo chiuovo.
 ZEZA
                                         Uh maro tene!
 Male penzante! Tu non sarraie ommo,
 Ca sarraie quacche spireto maligno.
 MEO
1200Pecché ca so’ sottile? Eh che nce faie?
 Perrò de sottegliezza
 Tu mme daie cinco palle, e bace a seie.
 ZEZA
 Vi’ a cche aggio da stare!
 Morte, arremedea tu.
 MEO
                                          Non t’arraggiare,
1205Ca è arremmedeato. Nquanto a mmene
 Te può spassare co cchi vuoie: ca io
 Non te canosco cchiù manco pe pprossemo;
 Nce so’ stato sopierchio into a lo sacco.
 Ammarcia.
 ZEZA
                        Vi’, che ffreoma
1210Ch’aggio co ttico, Meo.
 MEO
 Che ffreoma? Ammarcia,
 Passa passa, usse llà.
 ZEZA
                                        Meo, vi’ ca sferro.
 MEO
 E sferra.
 ZEZA
                   Vi’, ca quanno so’ sferrata,
 Po no m’apare.
 MEO
                               Un sso catarro tiene!
1215Sa ddo’ te tengo a tte? Justo a li bene.
 
    Tu davero te credive
 De tenerme lo crocco:
 Tanto locco mme facive?
 Ma che buo’? Te venne sfallo:
1220Arreò, arreò, arreò.
 Juorno già pe mme schiaraie,
 Già cantaie pe mme lo gallo,
 Fece già chicchirichì.
    Comm’a bufara pe nnaso
1225Pe nsi’ a mmo’ tu mm’aie terato;
 Ma mo’ simmo a n’auto caso:
 Mo’ no stongo cchiù cecato;
 Marramao! Saccio chi si’.
 
 SCENA XI
 
 ZEZA.
 
 ZEZA
 Chesto soccede quanno
1230Quacche locca de nuie
 Se nnammora davero.
 Mmatte no mala fercola de chisse,
 Che le dà morza amare:
 Essa non pò fa cchiù chello, che bole,
1235E, o crepa, o schiatta, l’ha da soportare:
 A ste rotola scarze justo justo
 Io scura so’ ncappata.
 Pacienzea: mo’ già è ffatta la frettata.
 
    Chesta è la regola:
1240Maie no ncappà;
 E, ssi qua mpiso
 Te cerca ammore,
 Li catenacce
 Miette a lo core;
1245Si te tormenta,
 Tu dille nfacce:
 E non si acciso?
 Non t’esce l’anema?
 Schiatta, arreventa:
1250No nc’è pietà.
    Co ssi trafane
 Chesto aie fa.
 Ca, si li cane
 Niente s’addonano,
1255Ca le vuoie bene,
 O mara tene!
 E cche schiattiglie!
 Che crepantiglie!
 Via non se dà.
 
 SCENA XII
 
 GIANGRAZIO, ed ELISA.
 
 GIANGRAZIO
1260Uh uh quest’ammoina
 Mancava a tanti lotini,
 C’ho per la testa mo’! E ’l Cammariero
 Aveze tant’ardire?
 ELISA
                                     Il Cameriere.
 Lo credereste mai?
 GIANGRAZIO
                                      Nol credarrebbe,
1265Si be’ lo bedarebbe, e sentirebbe.
 ELISA
 E pur egli è così.
 GIANGRAZIO
                                 Mi tocca al bivo
 Sto birbante! nun sulo ca fa spalla
 A figlimo co Zeza, il timirario
 Mo’ volea fa co ttico il calimeo.
 ELISA
1270Con sfacciatezza strana osò l’indegno
 Di richiedermi amore. (Al mio disegno
 Giovi questa menzogna.)
 GIANGRAZIO
                                                E no le diste
 Cento schiaffoni in faccia?
 ELISA
                                                   Io pensai farne
 Del tutto inteso voi: voi li dovete
1275Dar quel castigo, che si dee.
 GIANGRAZIO
                                                     Mo’ a questa
 Pidata lo licenzio: nne lo caccio
 A cauci da la casa.
 ELISA
                                    (E così sia,
 Ch’egli conosca la vendetta mia.)
 
    Destatevi allo sdegno
1280Contra quel mancatore:
 È reo di troppo ardire,
 E castigar si de’.
 (Ciò merta un empio core,
 Che videmi languire,
1285E si burlò di me.) (da parte.)
    Se sia, ch’ei sparga prieghi,
 Sordo non l’ascoltate,
 Non fate, che vi pieghi:
 È di pietade indegno,
1290Troppo malvagio egli è.
 
 SCENA XIII
 
 GIANGRAZIO, dopo LUIGI da una strada, e FAUSTINA da una Altra.
 
 GIANGRAZIO
 A tutti questi guai nci corpa figliemo
 Che bravo galantomo
 S’ha portato da Genova! Ma veccolo.
 Su caldo caldo su. Addio, Mercante.
 LUIGI
1295Servidor vostro.
 GIANGRAZIO
                                Mo’: senz’aspettare
 Un atimo di tempo,
 Retto tramete sfratta, e bavattenne
 Da casa mia.
 FAUSTINA
                           (Dolente me! che ascolto?)
 LUIGI
 Che vuol dire ciò? Deh perché mai
 GIANGRAZIO
                                                                 Il libro
1300De lo perché non è stampato ancora.
 Vavattenne a malora.
 FAUSTINA
                                          Signor Zio,
 Che sdegno ha con Ascanio?
 Io la prego
 GIANGRAZIO
                       Fraostina, no ntricarete
 A queste cose lorde. Questo è un birbo,
1305E poco le sarria na rotta d’osse.
 FAUSTINA
 O Dio! perché? Favelli pur
 LUIGI
                                                   Si sappia
 In che ho mancato almeno.
 GIANGRAZIO
 E tu nol sai? Schifenzoso, guitto!
 LUIGI
 Io per me
 GIANGRAZIO
                      Va a malora t’aggio ditto. (via.)
 
 SCENA XIV
 
 FAUSTINA, e LUIGI.
 
 FAUSTINA
1310E ben, Luigi, tu, che sei sì franco
 Sprezzator di sciagure, e di disastri:
 Tu, ch’ogni cosa a scherzo prendi, avrai
 Coraggio di star saldo ad accidente
 Sì fiero, e sì maligno?
 LUIGI
                                           Il colpo è grave,
1315Negar nol so; non è però, ch’io sia
 Abattuto del tutto.
 FAUSTINA
                                    Eh che da senno
 Parmi, che scherzar vuoi. Come
 LUIGI
                                                            Or pensiamo,
 Faustina, onde ciò mai
 Nascer poté.
 FAUSTINA
                          Senza penzarvi, io credo
1320Saperlo ben: l’amor d’Elisa appunto
 Ti cagionò tal danno: ah quell’amore,
 Che tu dicesti già (con qual dispetto
 Me ne ricordo!) Ch’esserne dovea
 Di spasso, di piacere, e di diletto.
 LUIGI
1325Ma come, e donde tu ciò sai?
 FAUSTINA
                                                       Pocanzi
 Meco Elisa parlò; di te si dolse,
 Ti minacciò
 LUIGI
                         Ma pur di me che disse?
 FAUSTINA
 Fu interrotto, e confuso
 Suo favellar; però, Luigi, o Dio!
1330A dirla, non so io
 Che mai pensar di te.
 LUIGI
                                          Come? Ti spiega.
 FAUSTINA
 Temo, che quell’antica
 Tua fedeltà
 LUIGI
                        Faustina, oimè! qual torto
 Or tu mi fai! Tu temi
1335Della mia fedeltà? Ah che comprendo
 Qual arte Elisa oprò; ma sue imposture
 Io saprò far ben note; e vedrà il Zio,
 Vedrai tu ma che parlò? Oprar conviene.
 Il travaglio presente
1340Non mi fa sgomentare.
 Faustina.
 FAUSTINA
                     Ah! ch’io son presso a disperare
 LUIGI
 
 Ah no, mia bella,
 Non ti avvilire.
 
 FAUSTINA
 
 Ah che a un martire
1345Troppo spietato
 L’empia mia stella
 Mi riserbò!
 
 LUIGI
 
 L’alma rinfranca,
 Più non penar.
 
 FAUSTINA
 
1350Ah ch’io son stanca
 Di più penar.
 Il mio dolente stato
 A chi non fa pietà?
 E pur le mie querele
1355Non ode il Ciel crudele!
 Che posso io più sperar?
 
 SCENA XV
 
 DON MARCIELLO con un servidore, che non parla, dopo il Mozzo dell’Osteria.
 
 DON MARCIELLO
 Annevina si Zeza po tornaie;
 No nce la veo llà dinto. Fa na cosa (al servidore.)
 Tu: va nzi’ ncoppa, piglia la chitarra,
1360E scinnemella cca. Cicco, de Zeza (parte il servidore. Esce il Mozzo.)
 Che nn’è? È tornata? Sta ncoppa a le Cammare.
 Mme? Ssa Majesta toia è nnata apposta
 Pò ffa allocchì le ggente.
 A cche stanno co Meo?
1365Dura l’accostejuna. Che te pare?
 Ch’essa mutaie penziero, e sse ne vene
 Da parte mia, si puro n’è benuta.
 Siente: dalle tu mo’ na bottarella,
 Fa quarcosa pe mme; ca no vestito
1370Te faccio, si soccede. E ssi bonora!
 
 SCENA XVI
 
 ZEZA dall’Osteria, MEO, che non veduto sta ad ascoltare, e i sudetti.
 
 ZEZA
 Ah Cicco, Cicco, che state lloco ffora?
 DON MARCIELLO
 A niente: sta descorrenno cca co mmico.
 ZEZA
 E cco ttico che nce ave da descorrere?
 Trase dinto.
 DON MARCIELLO
                         Oh e cched’aie?
 ZEZA
                                                        Che boglio avere
1375Ha da fa dinto, e sta cca a perde tiempo.
 O avesse ognuno lo buon tiempo tujo?
 DON MARCIELLO
 Via ca n’è niente.
 ZEZA
                                   È assaie.
 DON MARCIELLO
                                                      E accoietate
 Mo’ pe l’ammore mio.
 Saccio, ca mme vuoie bene.
 ZEZA
                                                     A mme? Te suonne?
1380Quanno nni cca? Io bene? È bella chesta!
 Comme la vuoie sentire?
 
    Levatella da capo la menesta.
 E la menesta, e ba,
 Mme vuoie propio nfracetà.
 
 MEO
 
1385E nnanianella, e nnanianà. (Zeza,che s’era avviata verso l’Osteria, sentendo la voce di Meo si ferma.)
 
 DON MARCIELLO
 Benaggia quanno maie!...
 MEO
                                                 N’è nie’, n’è niente;
 N’avè filo: so cierti passagaglie,
 Che ddà ssa marcola; ha visto a mmene,
 E ha boluto darme sso buon piso.
 DON MARCIELLO
1390Comm’a ddicere?
 MEO
                                    Chella mo’ na botta
 Vo’ dà a lo chirchio, e n’autra a lo tompagno.
 DON MARCIELLO
 Pe ttenerece nfrisco a tutte duje
 MEO
 Ah ah; perrò co ttico pò fa chesto,
 Ca co mmico la sgarra.
 DON MARCIELLO
1395Oh sta gliannola!... Damme ssa chitarra. (il servidore, ch’è uscito colla chitarra, gliela porge, ed ei si mette ad accordarla.)
 ZEZA
 Nzomma tu, ma lengua, non vuoi scompere (a Meo.)
 De fa de fatte mieie fuorfece fuorfece?
 MEO
 Te la siente?
 ZEZA
                          Mme pare,
 Che te la siente tu.
 MEO
                                     A cchi? Te ll’aggio
1400Ditto già da mo’ nanze,
 Ca no mme sierve cchiù.
 ZEZA
                                                Si non te servo,
 Perché biene speruto da cca attuorno?
 MEO
 Io speruto?
 ZEZA
                        Ma che? puoie fa le ppose,
 N’aie ditto, ch’io la sgarro?
1405Maro te! quanto cchiù tu ll’aie sgarrata.
 Sientetella tu puro:
 
 Vieneme appriesso mo’ che sso’ scappata.
 E sso’ scappata, e ttu
 No mm’arrive a ncappà cchiù. (entra nell’Osteria.)
 
 DON MARCIELLO
 
1410E cucuro, cucuro, cucurocù.
 
 MEO
 Chesta cca, benaggi’oie!
 DON MARCIELLO
                                              Oie Cammarata,
 Va na vota peduno: tanno a mmene,
 Mo’ a ttene; tu aie avuto mo’ lo riesto,
 Io avette la caparra.
 MEO
1415Oh ssa cancara!... Sona ssa chitarra.
 DON MARCIELLO
 Dice buono: spassammonce li frate.
 Voglio cantare na secelana
 Propeo a la desperata.
 MEO
 (Chesta da me vo’ essere sciaccata.)
 DON MARCIELLO
 
1420   O sia jornu, o sia notti, afflittu, e lassu
 Autru non fazzu oimè che lagrimari;
 E per undi caminu, e pr’undi passu
 Fazzu de st’afflitt’occhi un largo mari.
    Ad ogni lignu, ad ogni duru sassu
1425Cuntu li peni mei, e lu miu stari;
 E gridu pr’ogni locu, e pr’ogni passu
 St’amara vita mia quant’ha durari? (Zeza ritorna ad uscire dall’Osteria.)
 
 ZEZA
 Se pò sapè, sso riepeto
 Che bene a ddi’ cca nnanze? non avite
1430Auto lluoco addo’ ire ad alluccare?
 DON MARCIELLO
 Che ccos’è? Chesto puro te dà mpaccio!
 ZEZA
 Mme dà mpaccio securo:
 Io non pozzo sentì, sto poco bona.
 MEO
 Giacché non puoie sentire, oje Don Marciello,
1435Joquammoce a la mmorra
 Na lampa, e nzallanimmola de strille.
 DON MARCIELLO
 Sì si Meo: assettamonce cca nnanze. (siede avanti all’osteria.)
 ZEZA
 Che cca nnanze? sfrattate.
 MEO
 Che buo’ sfratta? chest’è taverna prubbeca,
1440Cca volimmo sta nuje.
 ZEZA
 Pozzate morì ciesse tutte duje. (adirata si ritira nell’osteria.)
 MEO
 Schiatta.
 DON MARCIELLO
                    Va a seje.
 MEO
                                        Oje, strilla.
 DON MARCIELLO
                                                               Mo’ se vede
 Chi strilla cchiù, tu, o io.
 MEO
 E mmo’ lo siente sto cannicchio mio.
 DON MARCIELLO
1445Tre, cinco, tutte, tutte, quatto, sette.
 MEO
 Seje, quatto, nove, nove, sette, cinco. (a due.)
 DON MARCIELLO
 Do, quatto, sette, tutte, cinco, nove.
 MEO
 Do, nove, tutte, quatto, sette, tutte. (a due.)
 N’aggio una.
 MEO
                          Una, appriesso.
 DON MARCIELLO
1450Seje, nove, quatto, sette, cinco, tutte.
 MEO
 Do, quatto, sette, quatto, nove, cinco. (a due.)
 DON MARCIELLO
 Tre, cinco, cinco, cinco, tutte, quatto
 MEO
 Do, quatto, tutte, tutte, tutte, sette (a due.)
 
 SCENA XVII
 
 GIANGRAZIO ZEZA, che ritorna ad uscire dall’osteria, e i suddetti.
 
 GIANGRAZIO
 O Bella, o bella! e biva lo spassetto,
1455Viva la birbia, viva Don Marciello,
 Viva lo caporale de li lazzare.
 DON MARCIELLO
 Ah ah, mo’ simmo a la canzona soleta.
 ZEZA
 Pigliatella co cchisto, si Giangrazio: (additando Meo.)
 Chisto l’ha nterretata.
 GIANGRAZIO
                                           Ma mmi faccio
1460Maraveglia di Meo! I nterritanno
 A gghiocare a la mmorra un galantomo!
 Questo qua è un vituperio.
 MEO
                                                   Co cchi parle
 De vetoperio?
 GIANGRAZIO
                             Ma sai tu.
 MEO
                                                  Che ssaccio?
 Lo vetoperio lo faje tu: si’ biecchio,
1465E ffaje l’ammore co sta schefenzosa, (additando Zeza.)
 E cchesta schefenzosa te dà audienzea,
 Quanno tu chesso stesso
 Aje projebbuto a figlieto. Che ccancaro
 Vaje vennenno? chiss’è lo vetoperio.
 DON MARCIELLO
1470Sto mbruoglio nc’è?
 MEO
                                       Sto mbruoglio, cammarata;
 Asciuttatella tu mo’ ssa colata. (via.)
 
 SCENA XVIII
 
 GIANGRAZIO, DON MARCIELLO e ZEZA.
 
 DON MARCIELLO
 O bravo, o bravo!
 GIANGRAZIO
                                   (Io so’ restato stotico.)
 ZEZA
 Vi’ lo facce de mpiso comm’ha core
 De dire sse mmenzogne!
 DON MARCIELLO
                                                Che mmenzogne?
1475Chesto io lo sospettaje, mo’ mme ne songo
 Assacreduto.
 GIANGRAZIO
                           Va, ca stai mbriaco
 Tu, e quell’altro, io so omo...
 DON MARCIELLO
                                                     Ah, Gno’, accojetate:
 Mme vuoje levà la nnammorata mia.
 GIANGRAZIO
 A mme?
 DON MARCIELLO
                   A buje; chess’è na porcaria.
 GIANGRAZIO
 
1480   Vieni qua tu:
 Io quanno mai
 Co ttico ammore?
 Tu mo’ già sai...
 Questo è no sbaglio:
1485Dilla comm’è.
 
 DON MARCIELLO
 
    Viene cca tu:
 Cagnà mme vuoje
 Tu pe lo Gnore;
 E ffa lo puoje...
1490Potta dell’aglio!
 Chesto ched’è?
 
 ZEZA
 
 Vide che bonno chiste da me!
 Lassatem’ine,
 E no mme state cchiù a nzallanire.
 
 GIANGRAZIO
 
1495(Ah ca mme ll’aggio già mmacenato,
 Ca sbregognato
 Dovea restà.) (tra sé.)
 
 DON MARCIELLO
 
 E buje mo’ a ffare ve site dato
 Lo nnammorato
1500De chest’aità?
 
 GIANGRAZIO
 
 Appila, appila: sta zitto llà.
 
 DON MARCIELLO
 
 Asciuoglie, asciuoglie: Gno’, non parlà.
 
 ZEZA
 
 Zuchete zuchete, e baccalà.
 
 
 
 
 

 

 

Trimestrale elettronico 2016-1

Ultimo aggiornamento: 4 gennaio 2016

 

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